Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

- Słoneczka Zdalnie

16.04

Witam Was, dzieciaki!    Dzisiaj porozmawiamy o ……

Nie ma ust, a dmucha,
Nie ma skrzydeł, a leci.
Czasem mrozi, czasem dmucha,
Co to, czy odgadną dzieci?

Tematem naszych zajęć będzie WIATR

1.Posłuchaj  wiersza J. Kulmowej p .t.  „Wiosenny wietrzyk”- zwróć uwagę na wyrazy  ,w których słychać wiatr.

“Wiosenny wietrzyk”

Mały wietrzyk wiosenny

ledwie w drzewach zaszumi,

ledwie w krzakach zamruczy,

jeszcze gwizdać nie umie,

jeszcze się uczy.

znalazł szczerbę w płocie- zaświstał.

Znalazł listki- zapiał na listkach.

Czasem w suchych  gałęziach zatrzeszczy

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.

Albo szepcze tak, że milczy prawie.

Ludzie mówią wtedy : nie ma wietrzyka.

A on jest.

Tylko słucha słowika.

O czym jest wiersz?
Powiedz rodzicom ,w jakich wyrazach było słychać wiatr, spróbuj wydać z siebie te odgłosy. 
A może znacie jeszcze inne wyrazy, w których słychać wiatr?

2.Pobaw się w wiatr- dmuchając utrzymaj jak najdłużej piórko, skrawek papieru czy bibułki w powietrzu.
 Ćwiczenia z lusterkiem - obserwując swoje odbicie naśladuj (z kierowanym przez rodzica  natężeniem głosu : cicho, głośno,  szept)  szum wiatru:  szszsz; krótko wymawiaj głoskę „sz”; powtarzaj  sylaby:  szsza, szsze, szszo, szszu, szszy, aszsz, eszszBrawo jesteś świetnym wietrzykiem!

3..Porozmawiaj z mamą, tatą, dziadkami bądź starszym rodzeństwem na temat:  jak powstaje wiatr?

Informacje dla dzieci . Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Wiatr to inaczej ruch powietrza .Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa. Znad morza wieje lekki wiatr, zwany bryzą. Morze jest wtedy spokojne, a trawy na wydmach lekko się poruszają. Wicher to odmiana bardzo silnego wiatru mogącego zrywać dachy i łamać drzewa. Jego najsilniejszym przykładem jest huragan (orkan) występujący  nad oceanem, gdzie temperatura wody jest bardzo wysoka. W polskich górach za to czasem wieje halny, czyli ciepły, suchy, porywisty wiatr skierowany ku dolinom.

W jaki sposób określamy wiatr w zależności od jego siły?  Wymień określenia dotyczące wiatru - wietrzyk, wiaterek, wiatr, bryza, wichura, wietrzysko, wicher, halny, huragan, tornado ( tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i  tworzy się wirujący lej ).

 

  1. Zabawa badawcza: „Tornado
     Przygotuj wysoką szklankę, wodę gazowaną, sól i łyżkę.
    Do wysokiej szklanki wlej wodę gazowaną do narysowanej przez rodzica kreski (2/3 objętości szklanki). Następnie energicznie pomieszaj, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Opisz, co zaobserwowałeś, a następnie posłuchaj wyjaśnienia rodzica.

5.Silny wiatr może powodować duże zniszczenia np. może zrywać napowietrzne linie energetyczne   i przewody trakcji kolejowych, może łamać wysokie maszty i źle zabezpieczone elementy dźwigów, bilbordy reklamowe, paraliżuje transport w ruchu drogowym, kolejowym, lotniczym i wodnym.

Ale wiatr bywa też bardzo  pożyteczny .

Obejrzyj film pt.   „Do czego potrzebny jest wiatr” . Porozmawiaj z rodzicami nt. treści filmu.

https://youtu.be/hEKmkNvJ214 

  1. 6. A teraz chwila gimnastyki - powtarzamy zabawy z poniedziałku- weź pluszaka lub poduszkę i zaproś kogoś do wspólnych ćwiczeń:

stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj pluszaka dookoła nóg, raz jednej, a potem drugiej kreśląc w powietrzu ósemkę,

postaw pluszaka na podłodze przed sobą; stań na jednej nodze i pokazuj wolną nogą jego poszczególne części ciała: głowę, brzuszek, pyszczek,

podrzuć pluszaka do góry, klaśnij i staraj się go złapać; ćwiczenie powtórz kilka razy,

wykonaj 10 skoków w przysiadzie jak żabka,

        – maszeruj rytmicznie z wysokim unoszeniem kolan; równocześnie przekładaj przed sobą pluszaka z prawej ręki  
          do lewej.

  1. Spróbuj narysować kredkami obiema rękami równocześnie na kartce papieru wiatr (dowolne ruchy rąk np.: koła, linie proste, faliste- jakie dziecko samo wybierze). Na tak powstałej pracy utwórz obrazek ( pejzaż) używając flamastrów, kredek ,bądź nożyczek i kolorowego papieru.).

8.Zabawa: pobaw się z domownikami w „Ciepło, zimno”. Jedna osoba chowa przedmiot, druga stara się go odnaleźć, podążając za podpowiedziami; gdy jest daleko od schowanego przedmiotu, słyszy: Zimno, mróz, lodowato itp., gdy zbliża się do przedmiotu, słyszy: Ciepło, cieplej, gorąco, upał itp. .Określ miejsce znalezionego przedmiotu posługując się określeniami: nad, pod, w, między, na, z lewej strony, itp.

 

9.Kalendarz pogody: wypełnij kalendarz pogody. W jakie dni prowadziłaś/prowadziłeś swoje obserwacje pogodowe? Patrząc na swój kalendarz powiedz, jaka była pogoda przez ostatnie 5 dni. Co zauważasz? Czy pogoda we wszystkie dni była taka sama?

 

 10.Chwila relaksu z piosenką i tańcem https://youtu.be/pxtmP2hRdPo

11.Zapraszam was do wykonania zadań z książki :Dzieciaki w akcji” część 3:

5-latki strona 55: - rozróżnianie strony lewej, prawej

Strona 56 (jak powstaje tęcza – w wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając się do atmosfery, napotyka na swojej drodze krople wody i przez nie przechodzi. Efektem tego jest rozszczepienie światła białego na wielobarwne widmo. Dzieci wymieniają swoje spostrzeżenia na temat tęczy, kiedy ją widziały, po jakim innym zjawisku występuje).

Strona 71 – przeliczanie w zakresie 15

6-latki

Strona 78, 82,  84- 88

strona 93- poznanie liczby 15 i jej zapisu graficznego

 

Moi kochani!

                 Spotykamy się w poniedziałek w przedszkolu .Już nie mogę się doczekać! Przynieście ze sobą dobry humor oraz książki ( „Dzieciaki w akcji” część 3., Wyprawkę - teczkę z gumką) i kalendarze pogody (jeżeli prowadziliście). Jestem bardzo ciekawa , jak poradziliście sobie z zadaniami. Możecie też przynieść wykonane prace plastyczne – urządzimy  z nich wystawę.

                                                                                   Do zobaczenia – p. Ania                   

15.04

Dzień dobry , drogie Słoneczka ! Dzisiaj dalszy ciąg zajęć związanych z pogodą.Za oknem krajobraz prawie zimowy, ale mam nadzieję , ze humor Wam dopisuje i jesteście gotowi do pracy, i do zabawy,

1.Podziel wyraz „pogoda” na sylaby. Następnie na głoski. Określ ich liczbę.
 Powiedz , co kojarzy ci się  z pogodą?

  1. Obejrzyj prognozę pogody w telewizji lub internecie. Zastanów się, czy jest ona przydatna w codziennym życiu.
    O jakich zjawiskach pogodowych usłyszałeś w prognozie pogody? Jak możemy wykorzystać informacje usłyszane w prognozie pogody?

Przygotuj i zaprezentuj rodzicom własną prognozę pogody na kolejny dzień.

3.Pamiętaj o uzupełnieniu przygotowanego przez ciebie kalendarza pogody.

4.Gimnastyka:

─ ćwiczenie mięśni brzucha: połóż się na plecach, ugnij nogi, stopy oprzyj

o podłogę, połóż piłkę (lub zwinięty kocyk) na brzuchu w okolicy pępka, unosząc nogi, przyciskaj mocno piłkę udami do brzucha, ćwiczenie powtórz 10 razy;

─ ćwiczenie mięśni stóp: rozrzuć na podłodze 10 skarpetek, bosymi palcami stóp, na zmianę prawej i lewej, podnoś skarpetki i wrzucaj do koszyka lub miski, 

─ ćwiczenie równowagi: połóż sobie książkę na głowie i przejdź trzy razy wzdłuż pokoju tak, aby nie spadła, na zakończenie wykonaj trzy przysiady, cały czas masz książkę na głowie.

 

5. Zgaduj- zgadula.  Wybierz „w myślach” jedną porę roku, głośno powiedz, jaka pogoda jest charakterystyczna dla tej pory roku tak, żeby mama lub tata odgadli nazwę tej pory roku. Zamieńcie się rolami.

6. Wykonaj ilustrację do wybranej pory roku. Obrazek możesz narysować ,namalować lub wykleić z kolorowego papieru i gazet.

Wykorzystaj wykonany  obrazek do zrobienia puzzli. Potnij go na 6 kawałków. Wymieszaj, a następnie ułóż puzzle. Gdy czynność ta wyda się za prosta, możesz każdy kawałek przeciąć jeszcze na pół i spróbować złożyć obrazek                      z mniejszych części.

 

7.Posłuchaj wiersza

Ulewa                                    Małgorzata Strzałkowska

 

Ptak się kuli pośród liści,

mokną drzewa, mokną krzewy,

a ja biegnę przez kałuże,

 a ja biegnę wśród ulewy…

 Drży na deszczu pączek róży,

mokną grusze i jabłonie,

a ja biegnę przez kałuże,

krople deszczu łapię w dłonie…

 Kiście bzu zwiesiły głowy,

mokra ziemia pachnie deszczem,

 a ja krzyczę prosto w chmury: –

 Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

 

Rozmowa nt. wiersza:  jaki tytuł nadała wierszowi autorka? Co to jest ulewa? Jakie inne zjawiska pogodowe, oprócz ulewy, można zaobserwować wiosną za oknem?.

Informacje do przekazania dzieciom: Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu

8.Zabawa badawcza: „Jak powstają chmury”. Poproś dorosłego o przeprowadzenie doświadczenia, zachowaj ostrożność. Po zakończeniu eksperymentu opowiedz jego poszczególne elementy, spróbuj wyciągnąć wnioski.

Doświadczenie wykonywane przez osobę dorosłą: Do czajnika elektrycznego wlewamy zimną wodę i ją gotujemy. Następnie przelewamy ją do szklanej miski. Kładziemy  na misce z gorącą wodą ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłony będą zasłonięte, a dziecko poświeci na miskę latarką.

Wniosek: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, że unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc, ochładza się, a para ulega skropleniu tak jak w doświadczeniu

 

9.Zabawa taneczna: poproś rodziców o włączenie melodii filmowej „Deszczowa piosenka” , weź parasolkę i wymyśl układ taneczny do tej melodii.

https://youtu.be/JPixRkFTM-I

10.Zapraszam do wykonania kart pracy z książki „Dzieciaki w akcji „ cz. 3:

5-latki  Strona 54 –  obejrzyj i opowiedz historyjkę obrazkową . Używaj określeń: najpierw, potem, wreszcie, na końcu. Przedstaw własne zakończenie i je narysuj. Dokończ rysować wzór na dole strony.
karta pracy strona 70 – przeliczanie w zakresie 14

6-latki karta pracy strona 79, 80 ( karta strona 80- odszukaj w domu wszystkie zegary :wiszące, stojące, na rękę, na urządzeniach w pokojach i kuchni. Policz je. Powiedz, ile jest zegarów wskazówkowych, a ile elektronicznych. Nazwij wszystkie cyfry i liczby na zegarze.  Odczytajcie wspólnie godzinę na zegarze wskazówkowym.)

Matematyczne karty pracy strona 81 – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
strona  92 -przeliczanie w zakresie 14 i poznanie  obrazu graficznego liczby 14

                                                            To wszystko na dzisiaj . Pozdrawiam – p. Ania

13.04

Dzień dobry Słoneczka! Temat naszych dzisiejszych zajęć brzmi „ Jaka może być pogoda”

1. Odgadnij zagadki przeczytane przez mamę lub tatę. Narysuj rozwiązania zagadek na małych kartkach.
Zagadki
Ciepło z zimnem się zmówiło,

srebrne frędzle zawiesiło,

Kiedy ostry mróz przeminie,

w słońcu woda z dachu spłynie.

(sopel)

Co to za ogrodnik?

Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa.

(deszcz)

Nie widać nic od samego rana,

Ziemia jest jakby mlekiem oblana.

Lecz nie martwice się, to nie szkodzi,

Bo słońce wróci za kilka godzin.

(mgła)

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,

może te perły w trawie odnajdziesz.

(rosa)

Pada z góry, z czarnej chmury

nie śnieg, nie deszcz,

W słońcu promieniach

w wodę się zmienia.

Co to jest, czy wiesz?

(grad)

Dom pszczół i Ewa, to będzie…

(ulewa)

Kiedy leci – nic nie gada,

Cicho i ostrożnie siada.

Lecz o wiośnie, kiedy znika,

To dopiero szum, muzyka.

(śnieg)

Huczy, świszczy, leci w pole,

Czyni w koło swe swawole,

zrywa ludziom kapelusze

i wykręca parasole.

(wiatr)

 

2.Bierz do ręki kolejno narysowane obrazki, opisz, jakie uczucia wywołuje w Tobie taka pogoda, z czym Ci się kojarzy, na co masz wtedy ochotę.

 

3.Posłuchaj wiersza .

Kapryśna pogoda

Siedzi natura i myśli sobie.

Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

 

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocnej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad popada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

 

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,

słońce ukryte ciągle za chmurą.

 

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,

będą panować wtedy na świecie.

Bożena Forma

 

Opowiedz rodzicom , o czym był wiersz . Kto był głównym bohaterem?
Jakie postacie wezwała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku? Opiszcie pogodę w poszczególnych porach roku.

 

4.Wprawki dramowe: pokaż ruchem, gestem i mimiką prostą scenkę:

pokaż, jak się będziesz zachowywać, gdy złapie cię ulewa,

pokaż, co będziesz robić w słoneczny, ciepły jesienny dzień,

zademonstruj, w co będziesz się bawić w słoneczny, mroźny dzień,

pokaż, jak należy się zachować, kiedy nadchodzi letnia burza.

 

5.Zapraszam was do wykonania kalendarza pogody
5- latki Otwórz Wyprawkę (teczka z gumką). Znajdź kartę nr 31 strona 81.Wypchnij kalendarz pogody i porozmawiaj z rodzicem o zasadach jego działania. Spróbuj odczytać dni tygodnia ,wyjaśnij poszczególne symbole obserwowanych zjawisk pogodowych oraz odpowiedni ubiór na każdy dzień. Ustal z rodzicem dogodny czas obserwacji oraz miejsce jego zawieszenia. Codziennie notuj swoje spostrzeżenia poprzez zaznaczenie kółkiem lub w inny sposób rodzaju pogody i ubioru , jaki jest potrzebny, Zacznij od dziś – uzupełnij poniedziałek.

6-latki: : narysuj na dużej kartce tabelę (3 kolumny, 5 wierszy; , to będzie Twój kalendarz pogody. W pierwszej kolumnie zapisz z pomocą rodzica daty i dni tygodnia, rozpoczynając od poniedziałku do piątku (5 dni). W środkowej kolumnie będziesz codziennie rysować symbole pogodowe, odpowiadające pogodzie, którą zaobserwujesz danego dnia przez okno lub podczas spaceru. W ostatniej kolumnie narysuj buźkę odzwierciedlającą Twój nastrój danego dnia. Zacznij od dziś -wtorku. Uzupełnij też poniedziałek – na pewno pamiętasz , jaka była wtedy pogoda.

 

6.Zaproś rodzica lub domownika do jednego z ćwiczeń, przygotuj wstążkę lub sznurek o długości ok. 1 metra.

– Stańcie naprzeciwko siebie; wyciągnijcie do siebie skrzyżowane ręce i złapcie się dłońmi, tworząc wiatraczek. Wirujcie raz w prawą, a raz w lewą stronę.

– Połóż wstążkę na podłodze i ułóż z niej okrąg, następnie wejdź do środka i stań na jednej nodze, a drugą unieś i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuj promienie słońca od brzegu wstążki na zewnątrz.

– Wskakuj do szarfy i wyskakuj z niej na jednej nodze; po pięciu powtórzeniach zmień nogę.

– Przeskocz przez szarfę jak przez kałużę; ćwiczenie powtórz kilka razy.

– Trzymaj jedną ręką krepinę lub wstążkę i dmuchaj na nią z różnym natężeniem: mocniej i lżej, na przemian

7.„Deszczowa wiosna” – praca plastyczna, malowanie akwarelami.

Dziecko zwilża wodą za pomocą pędzelka kartkę z bloku technicznego, następnie na mokrej powierzchni maluje proste wiosenne obrazki, np. drzewa, kwiaty. Kolory będą się ze sobą zlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory. Odbiorca, patrząc na dzieło, będzie miał wrażenie, że ogląda świat zza mokrej szyby. Po wysuszeniu praca będzie miała delikatne barwy.

8.Zapraszam do wykonania kart pracy z książki „Dzieciaki w akcji” część 3:

5-latki– strona 52, 53 ( 53 - Podczas opisu używaj określeń dotyczących orientacji w przestrzeni: nad, na górze, pod, na dole, między, z boku.)

Strona 69 – zapoznanie z liczbą 13 ,rozróżnianie strony lewej i prawej ( jeżeli ktoś nie wykonał strony 67 i 68 to proszę uzupełnić)

Wyprawka : strona 155-156 karta nr 14 otwórz dużą kartę grafomotoryczną „Łąka” i „rysuj” palcem po śladzie elementy pejzażu, a następnie narysuj je kredkami lub mazakami . Dorysuj kredkami lub domaluj charakterystyczne dla wiosny owady i kwiaty. Możesz dokleić dodatkowe elementy. Pamiętaj o wiosennej kolorystyce.

 

6-latki- strona 74,75,76,77

Matematyczne karty pracy strona 72 i 73 dodawanie i odejmowanie w zakresie 10-ciu, układanie zadań z treścią, odczytywanie zapisów działań

strona 91 -zapoznanie z liczbą i obrazem graficznym liczby 13 ( jeżeli ktoś nie wykonał strony 89 i 90 to proszę uzupełnić)
strona 95- pisanie cyfr po śladzie i samodzielnie. Poćwicz pisanie cyfry , która sprawia ci najwięcej trudności

 

Pozdrawiam serdecznie. Spotykamy się dopiero w czwartek !

p. Ania

 

 

 

 

 

12.04

Witam was ,drogie Słoneczka!

 

1.Rozwiążcie zagadkę , a dowiecie się , o czym dzisiaj porozmawiamy.

Śpiewem lato nam umilają, zimą na pomoc naszą czekają

2.Ptaki przylatujące do nas wiosną i ich piękny śpiew są bardzo zauważalnym zwiastunem wiosny. Wysłuchajcie opowiadania pt. „Ptasia narada” ( autor Barbara Szelągowska) i odpowiedzcie na pytania zawarte w filmie .
https://youtu.be/Azr2pqqxGro

3.Poproście rodziców, aby pokazali wam mapę świata , wskażcie, gdzie leży Polska, a gdzie Afryka i jaką drogę musiały pokonać ptaki w drodze do Polski.

4.Zapraszam was do obejrzenia prezentacji „Wiosenne powroty”- poznacie nazwy, wygląd niektórych ptaków powracających do Polski oraz ich śpiew. Poproście rodziców, aby odczytali informacje o każdym ptaku.

https://youtu.be/wUWyKD2glPY

5. A teraz chwila gimnastyki - weź pluszaka lub poduszkę i zaproś kogoś do wspólnych ćwiczeń:

stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj pluszaka dookoła nóg, raz jednej, a potem drugiej kreśląc w powietrzu ósemkę,

postaw pluszaka na podłodze przed sobą; stań na jednej nodze i pokazuj wolną nogą jego poszczególne części ciała: głowę, brzuszek, pyszczek,

podrzuć pluszaka do góry, klaśnij i staraj się go złapać; ćwiczenie powtórz kilka razy,

wykonaj 10 skoków w przysiadzie jak żabka,

– maszeruj rytmicznie z wysokim unoszeniem kolan; równocześnie przekładaj przed sobą pluszaka z prawej ręki
do lewej.

6. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego ptaki przylatują do nas z odległej Afryki zamiast po prostu osiedlić się tam na stałe ? Po co ptaki te narażają się na trudną, długą podróż między kontynentami? Odpowiedź jest prosta. Gdy w Europie zaczyna się wiosna i lato , to pojawia się bardzo dużo pożywienia ( owady, żaby, larwy, nasiona), które jest łatwo dostępne. W tym czasie w Afryce rozpoczyna się pora sucha – nie padają deszcze i pożywienia jest mało - nie wystarczy dla wszystkich zwierząt i ptaków ,których w Afryce jest bardzo dużo. Ptaki wracają do nas z tego samego powodu, z jakiego odlatują od nas na jesień – w poszukiwaniu terenów, na których jest dużo jedzenia i gdzie jest ono łatwo dostępne. Dzień jest wiosną i latem dłuższy niż na południu, ptaki mogą więc dłużej być aktywne, żerować i zajmować się młodymi. Mogą też mieszkać w większym rozproszeniu niż w Afryce, co polepsza ich szanse na przeżycie. To w Polsce ptaki zakładają gniazda, składają jaja , wysiadują je i opiekują się swoim potomstwem, aż do osiągnięcia przez nie samodzielności.

7.Propozycja zajęć konstrukcyjnych Ptasie gniazda . Na spacerze zbieramy materiał przyrodniczy przydatny do budowy ptasiego gniazda (słomki, trawki, patyczki, piórka). Dzieci budują gniazda z papierowych torebek i samodzielnie zgromadzonych materiałów. Każde dziecko przycina i wywija papierową torebkę, do której następnie przykleja gałązki, patyczki, papierki, piórka, szmatki. Środki dydaktyczne: torebki papierowe, materiał przyrodniczy (gałązki, patyczki, papierki, piórka) oraz odpadowy (szmatki, sznurki, nitki)

8.Jak zwykle zapraszam Was do wykonania kart pracy

5-latki : strona 51 oraz strona 72 ( ostatnia strona) - rysuj po śladzie ,a potem samodzielnie zaczynając od kropki , kierując się strzałkami, płynnie , nie wychodząc poza linie.

Wyprawka ( teczka z gumką) karta pracy nr 30 strona 71 i 73 „Zwierzęta i ich domy”- wytnij obrazki i odpowiednio połącz zwierzę i jego dom. Naklej obrazki na karton.

6-latki : ćwiczenia grafomotoryczne z Wyprawki ( teczka z gumką): 3.Szlaczki D (jeśli ktoś nie ma zrobionych szlaczków A, B, C to proszę uzupełnić)

Załącznik nr 1-diagram literowy wyszukaj i wykreśl nazwy pięciu ptaków ; połącz sylaby tak, aby powstały nazwy ptaków.

Załącznik nr 2- wiosenne zagadki ( dla wszystkich dzieci)

Przypominam o wyborze wiosennej piosenki do nauki.

Na koniec proponuję zgaduj – zgadulę – Zagadki o ptakach i odgłosy ptakówhttps://youtu.be/0dnfT8nwP7c

 

Załącznik 1

 

Załącznik 2

Pozdrawiam p. Ania

 

 

9.04
Witam Was kochane dzieciaki!


Dzisiaj porozmawiamy o oznakach wiosny . Kalendarzowa wiosna zawsze przychodzi do nas 21 marca – jest to termin stały, natomiast  astronomiczna wiosna rozpoczyna się zawsze   w momencie równonocy wiosennej, inaczej przesilenia wiosennego (dzień i noc mają dokładnie taki sam czas trwania - po 12 godzin) i w tym roku przyszła         do nas 20 marca . Co prawda, patrząc przez okno nie widzimy za wiele zwiastunów wiosny, ale pamiętajmy o przysłowiu „Kwiecień -plecień , bo przeplata trochę zimy, trochę lata” .I od razu przed wami pierwsze zadanie- wytłumaczcie,  jak rozumiecie to  przysłowie.

1.Poproście rodziców o przeczytanie wiersza  J. Brzechwy „Przyjście wiosny” . Możecie też wysłuchać utworu w internecie     https://youtu.be/dEnCjkrCJ-Y

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro: Przyjedzie pewno furą.

Jeż się najeżył srodze: Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

Skąd znowu – rzekła sroka- Ja z niej nie spuszczam oka

I w zeszłym roku w maju, widziałam ją w tramwaju.

Nieprawda, wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!

A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.

Nieprawda, bo w karecie! W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką.

A wiosna przyszła pieszo, już kwiaty za nią śpieszą,

Już trawy przed nią rosną i szumią:    WITAJ WIOSNO!

Porozmawiaj z rodzicami na temat treści wiersza.
Jakie zwierzęta występują w wierszu ?
Jakimi pojazdami miała przyjechać wiosna?
Jakie było zakończenie tej historii?
Powiedz, jak ty przywitałbyś wiosnę?

2.Wykonaj portret pani Wiosny dowolną techniką plastyczną  ( rysowanie , malowanie, kolaż) .

3.Obejrzyj film p t. „Oznaki  wiosny” https://youtu.be/n48RQ4OpHZA
-Opowiedz o  oznakach  wiosny wymienionych w filmie .
-Wymień kwiaty, które  kwitną wiosną – najwcześniejsze i te, które pojawiają się później. ( przynajmniej 3)
-Czy pamiętasz, jakie kwiaty zakwitły w naszym ogrodzie przedszkolnym?( przebiśniegi i krokusy) .
-Jakie ptaki przylatują do nas z ciepłych krajów? ( wymień przynajmniej 3)

  1. Propozycje zabaw ruchowych
  • Kolorowa wiosna – zabawa orientacyjno-porządkowa.Zabawę rozpoczyna rodzic, wcielając się   w rolę wiosny. Odwraca się tyłem do dziecka, które stoi tuż za nim. Wiosna mówi: Przyniosłam kolor czarny jak jaskółki. Dziecko dotyka  czegoś czarnego. W tym czasie Wiosna mówi: Raz, dwa, trzy, Wiosna patrzy! i odwraca się. Wiosna podaje kolejny kolor, np. Przyniosłam kolor żółty jak słońce, biały jak przebiśniegi itp. Zasadą jest, aby kolory się nie powtarzały. Potem zamiana ról
  • Kwitnąca łąka – zabawa z elementem przysiadu, wyprostu, skłonów tułowia i skrętów głowy. Dziecko w przysiadzie, głowa pochylona oparta na kolanach, ręce założone na głowie – jest pąkiem kwiatowym             na łące. Rodzic z towarzyszeniem muzyki (np.  „Taniec w zaczarowanym gaju”) opowiada, jak wiosenne słoneczko ogrzewa pączki, a dziecko ilustruje opowieść ruchem: – budzą się (otwiera ręce, podnosi głowę); – rosną (powoli wstaje); – rozchylają się (rozchyla ręce nad głową); – rozkwitają (porusza swobodnie rękami nad głową); – wiaterek wiosenny porusza ich delikatnymi łodyżkami (przechyla się w różnych kierunkach, ale nie odrywa nóg od podłoża); – wystawiają swoje płatki do słońca (wystawia buzię jak do słońca, obracając ją              w prawo i w lewo).

https://youtu.be/JUOJuUyhoms Taniec w zaczarowanym gaju- M. Biliński

 

5.Posłuchajcie czterech   piosenek o wiośnie. Nauczcie się jednej z nich –  tej, która wam się najbardziej podoba.      Po powrocie do przedszkola  każde z was będzie mogło zaprezentować swoje umiejętności wokalne.

https://youtu.be/yNLqW1kp9Pw

https://youtu.be/qoAwQ9WCWSM

https://youtu.be/733cfng95PE

https://youtu.be/H2Sx4o2qCNM - taniec na powitanie wiosny

6.Chwila przyjemnego relaksu  – masażyk.
Poproś rodzica, by usiadł plecami do ciebie. Namaluj palcem na jego plecach „niewidzialny” wiosenny krajobraz. Opisuj, co rysujesz, np.: Na środku rysuję drzewo – wierzbę z puchatymi kotkami; pod nim krokusy; na górze okrągłe słońce.Wokoło latają ptaki. Po chwili zamieńcie się miejscami.

7.Zakładanie hodowli: załóż z pomocą rodziców hodowlę rzeżuchy.

Będą potrzebne: nasiona rzeżuchy, słoiczki, papierowe ręczniki, plastikowe talerzyki, woda. Zalej w słoiczku nasiona rzeżuchy na kilka minut wodą, aby napęczniały, wyłóż talerzyk kilkoma warstwami ręcznika papierowego i zwilż je wodą, łyżką nakładaj na nie napęczniałe nasiona rzeżuchy. Pielęgnuj i obserwuj swoją hodowlę. Pamiętaj, że rzeżucha jest bardzo zdrowa, gdy urośnie, możesz dodać ją do wiosennych kanapek

.9.Zapraszam do wykonania zadań z książki „Dzieciaki w akcji” cz. 3

5-latki:

  • 46 pokoloruj motyla . Zwróć uwagę na symetryczne rozmieszczenie barw na skrzydłach
  • 47 wykonaj zadanieprzeliczaj elementy powoli i dokładnie. .
  • 48–49 porównaj oba obrazki:

opowiedz, co się na nich dzieje, co robią na nich dorośli, a co dzieci,

powiedz, w jaki sposób przyroda budzi się do życia,

odczytaj wyrazy na dole strony i podziel je na sylaby,

poćwicz spostrzegawczość i spróbuj odnaleźć wskazane elementy na obrazkach,

policz, ile ptaków i kwiatów znajduje się na obu ilustracjach.

  • 50 obejrzyj obrazkową instrukcję i załóż własną hodowlę rzeżuchy. Obserwuj jej wzrost
  • Wyprawka ( teczka z gumką) s. 153-154 : otwórz dużą kartę grafomotoryczną „Kwiaty”, rysuj palcem       po śladzie kolorowe kwiaty, a następnie kredkami lub mazakami

 

6- -latki

  • 66-67 Poproś rodziców  o ponowne przeczytanie wiersza „Przyjście wiosny”. Odszukaj na ilustracji pojazdy wymienione w wierszu .Podziel ich nazwy na sylaby, zrób tyle podskoków, ile sylab ma nazwa pojazdu. . Następnie ponumeruj pojazdy na karcie pracy w prawidłowej kolejności. Jeżeli byłoby to zbyt trudne – możesz numerować w trakcie słuchania wiersza. Wykorzystaj cyfry – naklejki ze środka książki.

 

  • 71 Matematyczne łamigłówki – wytyczanie trasy przez tabelę według wskazanego rytmicznego układu elementów; przyklejanie w stawach żab, przestrzegając zasady: co najmniej jedna w stawie, dorysowywanie muszek tak, aby każda żabka miała co najmniej po dwie. Na koniec przeliczanie, ile razem muszek fruwa nad żabkami

 

  • 94 Rysuj ołówkiem po śladzie i samodzielnie w liniaturze poznane litery. Pamiętaj – zaczynaj od kropki, kieruj się strzałką, kreśl litery płynnie, trzymając się w liniaturze

 

  • Wyprawka ( teczka z gumką)kartanr 9, s. 19 i 21 : z figur geometrycznych ułóż kwiat, motyla, słońce lub ptaka. Policz, ile i jakich klocków jest w kompozycji. Na koniec ułóż i przyklej na karton wybrany obrazek

Zachęcam do prezentowania swoich prac na facebooku.

Załączam kilka wiosennych kolorowanek.

                                                                                           Życzę miłej  pracy i zabawy! p. Ania

 

8.04

Dzień dobry dzieci !

Witam Was serdecznie .Mam nadzieję , że święta upłynęły  Wam  i Waszym bliskim w miłej  atmosferze.

 

1.Dzisiaj  poznamy   literkę h, H. Ale najpierw rozwiążemy kilka zagadek. Spróbujcie podzielić wyrazy będące rozwiązaniem zagadek na sylaby i na głoski. Jaką głoską zaczyna się każdy wyraz?

  • Jaka zabawka, wisi na sznurze i raz jest w dole, a raz na górze? ( huśtawka)
  • Kto na to pytanie, prędko mi odpowie: Co podczas pożaru, ma strażak na głowie?( hełm )
  • Zasuszone listki, co smakują wszystkim. W imbryku je zaparzamy, i już smaczny napój mamy. ( herbata)
  • Duże śmigło ma u góry, wkręca się nim prosto w chmury. Jest podobny do owada i jak owad wszędzie siada.( helikopter)
  • Na jakim małym pojeździe, pojedziesz równą drogą, jeśli odpychać się będziesz w podróży jedną nogą? ( hulajnoga) 
  • Dziurki sznurkiem powiązane, a czemu to służy? Abyś latem odpoczywał, gdy Cię upał znuży? ( hamak) –
  • Duży instrument muzyczny w kształcie trójkąta , posiadający 47 lub 48 strun (harfa)

2.Posłuchajcie utworu  „Piraci z Karaibów” na 20 harf w wykonaniu uczniów szkoły muzycznej

https://youtu.be/XsdY32a0rDU

3.Wprowadzenie litery h, H,( postać drukowana i pisana)

  • Jaką głoską zaczyna się słowo „harfa , czy znasz jeszcze inne słowa zaczynające się głoską „h” ?
  • Narysuj trzy obrazki, których nazwy zaczynają się głoską h .Poszukaj imion zaczynających się głoską h
  • Podziel słowo „ harfa” na sylaby. Narysuj tyle kresek , ile sylab słyszysz. Ile ich jest?
  • Podziel wyraz „harfa” na głoski. Narysuj odpowiednią liczbę kółek. (jedno kółko to jedna głoska).
  • Samogłoska czy spółgłoska? Oznacz głoski na niebiesko – jeśli jest to spółgłoska lub na czerwono – jeśli jest to samogłoska. (pokoloruj kółka odpowiednim kolorem)
  • Otwórzcie książkę „Dzieciaki w akcji” 5-latki str.65,                  6-latki str.68 
  • Jaka litera w wyrazie harfa jest na miejscu trzecim, na miejscu piątym, drugim, czwartym. Na miejscu pierwszym znajduje się litera h. Popatrzcie, jak wygląda mała i wielka drukowana litera h.              
  • Z czym Wam się kojarzy , z jaką inną literą?
    Przypomnijmy  , jakie wyrazy piszemy z wielkiej litery(po kropce, imiona, nazwiska, nazwy miast itp.)
  • Spróbujcie ułożyć małą i wielką literę h  z  guzików, ze sznurka  lub ulepić z plasteliny . Napiszcie litery h ,H palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty.
  • Zapraszam was do wykonania zadań z książki „Dzieciaki w akcji”
    5-latki str. 65  oraz 68– przeliczanie w zakresie 12
    6-latki   str.68 -Po wklejeniu sylab odczytujemy , jakie były radosne okrzyki dzieci podczas powitania wiosny,  str.69–  na karcie pracy rysujemy stokrotki, wodząc mazakiem po śladzie, wodzimy palcem po żółtym wzorze litery „h”, litery niebieskie rysujemy ołówkiem po śladzie i samodzielnie. Podczas kreślenia liter przestrzegamy zasady płynności, staranności, utrzymania się  w liniaturze,  str. 70 – czytamy samodzielnie cały tekst  albo prosimy o przeczytanie rodziców, Jakie imiona występują w wierszu?

 

Propozycje zabaw ruchowych:
Przeprawa przez rzekę
Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

Butelkowy slalom
Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Gdy już popisałam się mądrymi słowami, opowiem Wam na czym polega! Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie ,gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

Mały ninja
Mały ninja, człowiek pająk, nazywajcie to jak chcecie. Jedno wiem na pewno – dzieciaki będą tą zabawą zachwycone! Wystarczy zaplątać sznurek czy włóczkę o stół i krzesła by stworzyć niełatwy do przejścia tor Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i trochę gimnastyki. A układ można za każdym razem zmieniać, zaczepiając w inny sposób włóczkę

 

 

                                     Na dzisiaj to już wszystko . Życzę owocnej pracy !             p. Ania

 

2.04
1.Kochane Słoneczka! Dzisiaj porozmawiamy o zbliżających się wielkimi krokami świętach wielkanocnych,
Posłuchajcie wiersza.

 

autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela                „Wielkanoc”

 

Płyną już po niebie
bielutkie baranki,
maluję dla bliskich
wesołe pisanki.

To na Wielkanoc, to na Wielkanoc,
najradośniejsze ze wszystkich świąt,
stroiki robię, baziami zdobię
i gałązkami cały dom.

Mama smakołyki
różne wyczaruje,
ja koszyczek do święcenia
sobie przygotuję.

To na Wielkanoc, to na Wielkanoc,
najradośniejsze ze wszystkich świąt,
święconką pachnie i ciastami,
gości znów będzie pełen dom.

Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza:

-Jak przygotowujemy się do świąt wielkanocnych?
-Co to jest tradycja?( zasady postępowania, poglądy,  wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie)
-Jakie znasz tradycje świąt  wielkanocnych?

 

2.Kończenie zdania: Lubię święta , bo…..”

 

3.Kilka zagadek o tematyce świątecznej:

1.Jajka ozdabiane piękne malowane.

2.Znajdziesz w niej bazie, bukszpan-roślin wiele,

Tydzień przed Wielkanocą święcisz ją w kościele.

3.Pyszna zupa-pierwsza klasa!

Jest w niej jajko, jest kiełbasa!

4.Długie ma uszy, jeszcze dłuższy skok,

Na słodkości od niego czekasz cały rok!

5.Żółciutka kuleczka, co wychodzi z jajeczka!

6.Pyszne ciasto w święta podane

Najlepiej smakuje lukrem polane!

7.Z ziarnami lub biały, najlepszy jest świeży

A jego kromeczka też w koszyczku leży!

8.W ten dzień woda wokoło się leje

Każdy z nas choć mokry , co chwila się śmieje!

 

4.Zapraszam Was do sprawdzenia swojej wiedzy o świętach wielkanocnych 
 (wybierz właściwą odpowiedź)

Święta wielkanocne obchodzimy zawsze
1. Zimą            2.jesienią           3. Wiosną

 

Jajka pomalowane jednym kolorem nazywamy

1.pisankami           2.kraszankami          3.drapankami

 

Śmigus -dyngus, czyli zwyczaj polewania wodą obchodzimy w:

1.lany wtorek      2.laną niedzielę      3.lany poniedziałek

 

Malowane jaka w różne wzorki nazywamy

1.piosenkami     2.pisarkami      3.pisankami

 

Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy się

1.opłatkiem      2, jajkiem      3. chlebem

 

Dawny zwyczaj wielkanocny polegał na chodzeniu

1.z gwiazdą      2.po kolędzie           3 .z kogucikiem

 

Co święcimy w niedzielę palmową?

1.Jajka      2.chleb       3. Palmę

 

Jak nazywamy koszyczek z jedzeniem ,który święcimy w Wielką Sobotę?
1.Plecionka        2.Święconka     3.Wędzonka

 

5. Propozycje zabaw i zajęć

-Wielkanocne puzzle – ćwiczenie spostrzegawczości. Zachęcamy dziecko  do podjęcia próby ułożenia obrazków   z pociętych na różne części pocztówek. Może układać obrazki na czas. Na koniec  omawia, co jest na nich przedstawione

-Rymy – zabawa słownikowa, dopowiadanie rymujących się wyrazów.  Zachęcamy  dziecko, by zastanowiło się   i wymieniło wyrazy, które najbardziej kojarzą mu się ze zbliżającymi się świętami. Dziecko ma znaleźć rym do tego wyrazu np. pisanki – wianki, Wielkanoc – dobranoc, zajączek – pączek.

-Pisanki – zabawa logopedyczna. Dziecko  otrzymuje kartkę z narysowanym na niej jajkiem, słomkę oraz kawałki kolorowego papieru.  Trzyma słomkę w buzi. Ozdabia jajka, przenosząc za pomocą słomek skrawki kolorowego papieru na narysowane kontury. Po zakończeniu ćwiczenia przeniesione na jajko ozdoby można przykleić. Zwracamy uwagę na to, by podczas wykonywania ćwiczenia dziecko trzymało słomkę jedynie wargami.

-W poszukiwaniu wielkanocnego zajączka – zabawa tropiąca . Ukrywamy zajączka w domu, ogrodzie. Zachęcamy dziecko do odnalezienia wielkanocnego zajączka. Dziecko szuka pozostawionych przez zająca śladów zgodnie ze wskazówkami :albo w postaci wskazówek narysowanych na mapie albo kierując się wskazówkami  ustnymi(np. pięć kawałków czerwonej tasiemki). Dziecko, które wykona polecenie, otrzymuje np. kartkę świąteczną od zajączka.

 -Kolorowe wydmuszki . Przygotowujemy  dzieciom materiały, które mogą służyć do dekorowania wydmuszek. Są to: kolorowe papiery, krepina, sypkie produkty spożywcze (różne kasze, ryż, sól gruboziarnista itp.). Jednocześnie przypominamy  dzieciom, ze wydmuszki jaj są bardzo kruche i należy zachować ostrożność, by nie popękały – nie należy nimi rzucać ani mocno ich ściskać. Dziecko wybiera materiały do dekorowania wydmuszek i starannie wykonuje ozdoby.. Środki : wydmuszki, kolorowe papiery, krepina, brokat, sypkie produkty spożywcze: kasze, ziarenka kawy, ryż, sól gruboziarnista itp., klej, farby, pędzle

 

6.Zapraszam również  do wykonania kart pracy ze swoich książek „Dzieciaki w akcji”cz.3:

6-latki  - str.83

5-latki – str. 67 ( matematyczna karta pracy -liczba 11)

Wyprawka ( teczka z gumką ): 6-latki karta pracy nr 38 i 39   -  koszyk i kurczak do sklejenia

5- latki karta pracy nr31  - rakieta (przepraszam, ale nie ma nic o tematyce świątecznej)

 

Ponadto przesyłam wam kilka świątecznych kolorowanek

Zachęcam was do prezentowania swoich prac  i pomysłów na facebooku.

 

          Moi drodzy. Chciałabym Wam i Waszym Rodzicom złożyć serdeczne życzenia wielkanocne: dużo zdrowia, radości, smacznego jajka, mokrego dyngusa, mnóstwo wiosennego słońca oraz samych sukcesów.

             Żeby śmiały się pisanki,
            uśmiechały się baranki,
            mokry Śmigus zraszał skronie,
            dużo szczęścia sypiąc w dłonie.

 

 

                                                                             Pozdrawiam – p. Ania

 

1.04
Temat: Poznajemy literę „j”
1.Dzień dobry Słoneczka! Dzisiejsze zajęcia zaczniemy trochę nietypowo, bo od obejrzenia krótkiego filmiku.

https://youtu.be/St079Eufj0s

Odpowiedzcie na pytania:
-Kim są bohaterowie wiersza Jana Brzechwy?

 -Jak zachowywało się jajko?

 -Dlaczego jajko uciekało od kury?

-Jak jajko reagowało na uwagi dorosłego?

-Jakich słów można użyć, aby opisać zachowanie jajka?

 -Co się stało z jajkiem?

-Czy z wiersza można wyciągnąć jakąś naukę dla nas?


2.Jak zbudowane jest jajko? – poproście mamę, aby opowiedziała Wam o tym na podstawie ilustracji

 

 -Co jest na zewnątrz jajka? ( skorupka). -Do czego służy skorupka? (chroni rozwijające się w środku pisklę) -A co jest w środku jajka? Błona pergaminowa – chroni pisklę przed uszkodzeniem -Białko – chroni rozwijające się pisklę przed uszkodzeniem -Żółtko - przed wykluciem małe żywią się żółtkiem
 -Skrętka - Są to sznury gęstego białka, które przytrzymują żółtko na swoim miejscu. -Tarcza zarodkowa - to z niej będzie rozwijać się pisklę .-Komora powietrzna – rozwijające się pisklę czerpie z niej powietrze

 

  1. Wprowadzenie litery j, J,( postać drukowana i pisana)
  • Jaką głoską zaczyna się słowo „jajko” , czy znasz jeszcze inne słowa zaczynające się głoską „j” ? Znajdź wyrazy ,które mają głoskę „j” w środku ,na końcu.
  • Z jaką głoską możemy pomylić głoskę „j”- ( z „i”)
  • W których wyrazach słyszysz głoskę j, a w których „i” (rodzice wolno czytają wyrazy ).

           Jabłko, imadło, Irenka, jutro, jeszcze, istota, igła, jagnię, jadaczka, miś, pojazd ,lis, pajac, kita, 
          majtki,   stoi, stój,  kroi, krój

  • Podziel słowo „ jajko” na sylaby. Ułóż tyle pasków papieru, ile sylab słyszysz. Ile ich jest?
  • Podziel wyraz „jajko” na głoski. Ułóż odpowiednią liczbę kwadracików (jeden kwadrat to jedna głoska).
  • Samogłoska czy spółgłoska? Oznacz głoski na niebiesko – jeśli jest to spółgłoska lub na czerwono, jeśli słyszysz samogłoskę
  • Otwórzcie książki „Dzieciaki w akcji” cz.3 5-latki na str.64              6-latki na str. 60.
    Popatrzcie, jak wygląda mała i wielka drukowana litera J . Z czym Wam się kojarzą ? Spróbujcie ułożyć je ze sznurowadeł ,guzików lub ulepić z plasteliny .
    Dzieci 6-letnie na str.61 mają zademonstrowaną wielką i małą pisaną literę J, .Napiszcie litery J, j palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty. Następnie napiszcie literę  palcem po żółtym śladzie. Pamiętajcie ,zaczynamy od kropki.

4.Zapraszam was do wykonania kart pracy:  5-latki str.64.    6-latki str.  60, 61,62,   W ćw.2  str.60 zaczynamy drogę od sylaby ju. Odczytajcie  sylaby znajdujące się na pokolorowanych polach.

5.Proponowane zabawy badawcze z jajkiem

Budowa jaja”

Potrzebne będą: jajka, talerzyk, latarka

Rozbijamy jajko na talerzyk. Wskazujemy dziecku, z czego składa się jajo kurze: skorupka , błona, białko, żółtko, płytka zarodkowa na żółtku ( ciemnożółte kółeczko, które nie zawsze jest widoczne). Wyjaśniamy dziecku , jakie funkcje pełnią poszczególne części jaja: skorupka oraz błona chronią jajko przed uszkodzeniami; białko chroni powstającego pisklaka przed wyschnięciem; żółtko -zawiera substancje niezbędne do rozwoju pisklaka, komora powietrzna -zapewnia pisklakowi możliwość oddychania ,płytka zarodkowa- z niej może rozwinąć się pisklak. Z jaj dostępnych w sklepie nie wyklują się pisklęta.

Jak oddzielić żółtko od białka?

Potrzebne będą: jajka z poprzedniego doświadczenia, plastikowa butelka o pojemności 0,5 l.

Ściskamy plastikową butelkę, następnie przytykamy jej ujście do żółtka i puszczamy. Żółtko wpada do butelki. Uwaga: należy to robić bardzo delikatnie. Dzieci mogą próbować powtórzyć doświadczenie samodzielnie. Wyjaśniamy dziecku, że w pustej butelce jest powietrze. Gdy ściskamy butelkę powietrze jest z niej wypychane. Gdy przestajemy ściskać butelkę , powietrze znów do niej wleci. Gdy ujście ściśniętej butelki przyłożymy do żółtka, żółtko może zostać zassane do wnętrza butelki.

Jak odróżnić jajko gotowane od surowego?

Potrzebne będą :jajka ugotowane i surowe o tej samem=j temperaturze.

Kręcimy po stole jajem surowym i jajem ugotowanym. Jajko surowe kręci się wolniej i krócej, jajko ugotowane obraca się dłużej i szybciej. Dzieci próbują odgadnąć , które jajko jest ugotowane , a które surowe, Następnie rozbijamy jajka i weryfikujemy ustalenia dzieci. Wyjaśniamy ,że jajko ugotowane kręci się szybciej, ponieważ ma zwartą konsystencję ,w jajku surowym poruszający się płyn powoduje wolny i nierówny obrót.

Skaczące jajko

Potrzebne będą: surowe jajka zalane octem 48 godzin wcześniej, latarka

Wyjmujemy jajko z octu. Opłukujemy. Pokazujemy dziecku , że jajko jest  miękkie. Puszczamy je  z wysokości około 10 cm na stół- jajko odbija się jak piłeczka. Oświetlamy jajko latarką i pokazujemy jego zawartość. Gdy obracamy jajko, żółtko widocznie się przemieszcza. Uwaga: jajka mogą pęknąć! Wyjaśniamy dzieciom, ze skorupka jaj jest zbudowana głównie z wapnia oraz innych pierwiastków. Ocet rozpuszcza te składniki , całkowicie pozbawiając jajko skorupki. Uwaga, w ten sam sposób niektóre kwasy rozpuszczają szkliwo naszych zębów, powodując ich psucie (np. kwas fosforowy zawarty w jedzeniu i  napojach). Dlatego tak ważne jest mycie zębów       

 

 Na zakończenie naszego spotkania proponuję chwilę ruchu przy muzyce

https://youtu.be/MG6iPAU2b0I

https://youtu.be/lFWysdCgVNg

                        

PAMIĘTAJCIE ! Pracujcie bardzo uważnie i starannie . Gdy spotkamy się ponownie w przedszkolu , to ja i pani Ola chciałybyśmy zobaczyć wasze książki z wykonaną pracą. To nie jest żart primaaprilisowy!

 

                                                                                     Do jutra!   P. Ania

31.03

Temat : Mały ekolog

Drogie Słoneczka! Dzisiaj porozmawiamy o bardzo ważnej sprawie ,jaką jest ekologia. Ale najpierw posłuchajcie wiersza.

 

                             1.Chora Planetka”                                     

Autor: Magdalena Tokarczyk

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.

Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.

Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.

Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.

Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,

ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,

a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.

Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,

ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.

Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.

I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.

I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.

Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.

Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.

Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,

Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była.

 

Odpowiedz na pytania:
Jak myślisz, o jakiej planecie opowiada wiersz?
Dlaczego Planetka miała smutną minę?
 Dlaczego nie podobało jej się zachowanie dzieci?
 O czym należy pamiętać , aby Ziemia  była  czysta i  zdrowa? ( popatrz na obrazki zamieszczone poniżej)

 

 *Każdego ,kto przestrzega tych zasad możemy nazwać ekologiem- strażnikiem przyrody, który dba o swoją planetę. .W jaki sposób możemy jeszcze zadbać o przyrodę? Porozmawiajcie o tym z rodzicami.

Przydatne informacje– Las jest miejscem życia wielu ptaków, zwierząt i roślin. Drzewa pobierają zanieczyszczenia z powietrza, w zamian dając tlen, który jest potrzebny do oddychania. Z nich mamy też drewno i papier. W lesie można nazbierać jagód i jadalnych grzybów. W lesie nie wolno: łamać gałęzi, rozpalać ognisk, płoszyć zwierząt, śmiecić, hałasować.

– Rzeka jest miejscem zamieszkania ryb i źródłem wody pitnej, tylko trzeba ją oczyścić. Nad rzeką nie wolno: wrzucać śmieci do wody, brudzić wody w inny sposób, kąpać się, gdy jest to zabronione, hałasować.

 – Łąka jest miejscem życia wielu roślin i zwierząt. Na łące nie wolno: zrywać kwiatów chronionych, śmiecić, hałasować, niszczyć trawy.

– Dom jest miejscem naszego życia. W domu powinniśmy: oszczędzać energię elektryczną (gasić światło, wyłączać telewizor), segregować śmieci, zakręcać  wodę, dbać o zwierzęta domowe, na zakupy zabierać torbę papierową lub materiałową.

 

2.Zapraszam Was do rozwiązania quizu ekologicznego. Poproście rodziców o przeczytanie pytań- wybierzcie właściwą odpowiedź.

  • Dlaczego w lesie nie wolno krzyczeć:

-żeby  nie zedrzeć sobie gardła

 -żeby nie wystraszyć zwierząt

-żeby nie wystraszyć grzybiarzy

  • W jaki sposób można dbać o środowisko?

-jeżdżąc na rowerze

-jeżdżąc samochodem

-latając samolotem

  • Co to jest smog?

-to taka rasa smoka

-to dym wylatujący z komina

-zanieczyszczenie powietrza powstałe z mgły z dymem i spalinami

  • Do jakiego kosza na śmieci należy wrzucać plastik?

-zielonego

-żółtego

-niebieskiego

  • Dlaczego należy sadzić drzewa?

-ponieważ ładnie wyglądają

-ponieważ wchłaniają trujące gazy i dają tlen

-nie należy sadzić drzew, bo jest ich za dużo

  • Co to jest recykling?

-powtórne wykorzystanie odpadów

-zbieranie śmieci w lesie

-wyrzucanie odpadów do odpowiednich koszy na śmieci

  • Do jakiego kosza na śmieci należy wrzucać szkło?

-zielonego

-żółtego

-niebieskiego

  • Dlaczego kartonowe pudełka po napojach należy zgniatać przed wyrzuceniem?

-wtedy szybciej się rozłożą

-żeby zajmowały mniej miejsca w śmieciarce i na wysypisku

-żeby było je wygodniej wyrzucić

  • Do jakiego kosza na śmieci należy wrzucać papier?

-zielonego

-żółtego

-niebieskiego

  • Czym są Zielone Płuca Ziemi?

-to parkingi w centrum miast

-to największe rzeki

-to lasy

  • Co jest przyczyną zanieczyszczenia wody?

-wrzucanie do niej odpadów i ścieków

-kąpiele w niej

-rosnące w niej rośliny

 

3. Na zakończenie naszego spotkania zapraszam do wykonania kart pracy z książki „Dzieciaki w akcji” cz. 3:

5-latki str.45, str.66  - matematyczna karta pracy

6-latki str.58, 59,

 6-latki str.64 (są dwie drużyny -czerwona i niebieska. Początek trasy wyznacza kropka ze strzałką)

 „Wyprawka pięciolatka” ( teczka z gumką)   karta pracy nr 28 „Ziemia – nasza planeta”-  puzzle. Dziecko ogląda i opisuje ilustrację z „Wyprawki”, a następnie odwraca kartkę na drugą stronę i rozcina po przerywanych liniach, tak aby po jednej stronie powstały kartoniki z literami, a po drugiej puzzle. Następnie samodzielnie układa ilustrację „Nasza planeta” i nakleja na kartkę papieru.

„Wyprawka sześciolatka” ( teczka z gumką) – karta pracy nr 32 „Jak powstaje życie na ziemi-dziecko wycina obrazki , układa obrazki we właściwej kolejności i nakleja na kartkę papieru.

 

                                                                                                    Życzę miłej pracy!                 p. Ania

30.03

Temat : Co z tym śmieciem?

1.Witam Was serdecznie. Dzisiaj porozmawiamy o….Rozwiążcie zagadkę , to dowiecie się, jaki będzie temat naszego zajęcia.

Rozwiązanie zagadki - problemu

-Nie lubimy tego

-Codziennie to wytwarzamy

-Jest tego bardzo dużo

-Może wydzielać brzydki zapach

-Wrzucamy to do kosza

Odpowiedzcie na pytanie: skąd się biorą śmieci? (wytwarzają je ludzie) - podaj przykłady.


2.
Obejrzyjcie film pt. „Pan Sprzątalski - Porządkowo”. Oglądajcie uważnie , bo potem porozmawiacie z rodzicami nt. jego treści,

https://youtu.be/GwD5Pzc99Bs

3. Rozmowa z rodzicami po obejrzeniu filmu ( w trakcie filmu można zwrócić dzieciom uwagę , że kiedyś na szkło były dwa rodzaje pojemników – białe na szkło bezbarwne i zielone na szkło kolorowe. Teraz najczęściej są tylko pojemniki zielone na oba rodzaje szkła)

-jak się nazywa ponowne wykorzystywanie odpadów w celu wyprodukowania czegoś nowego?(recykling)
-co należy najpierw zrobić, aby odpady ponownie wykorzystać?( posegregować)
-wymień kolory pojemników oraz podaj przykłady odpadów , które powinny do nich trafić
-dlaczego tak ważne jest segregowanie śmieci?

Przydatne informacje: Główna zasada segregowania odpadów mówi o tym, że należy oddzielać surowce od odpadów, które nie nadają się do powtórnego przetworzenia. Oddzielamy surowce takie jak tworzywa sztuczne i metale, papier, szkło i odpady biodegradowalne. Przy wyrzucaniu śmieci należy zwrócić uwagę, czy nie są one zrobione z różnych materiałów. Karton po mleku należy wyrzucić do pojemnika na tworzywa sztuczne i metale, ponieważ w środku wyściełany jest aluminium. Warto też pamiętać o tym, że ani szkła, ani plastiku czy metalu nie trzeba myć przed wrzuceniem do pojemnika na surowce segregowane. Zostaną umyte w sortowni. Trzeba też pamiętać o zasadzie, że nie wszystko, co szklane, można wrzucić do pojemnika na szkło. Na pewno nie powędrują tam: lustro, żarówka, żaroodporna szklanka, okulary, kryształy, ceramiczne doniczki, szyby okienne, reflektory i termometry. Natomiast do odpadów biodegradowalnych nie wolno wrzucać leków. Te muszą trafić do specjalnych pojemników, które znajdują się w aptekach

Propozycje zabaw i zajęć

  • Jak to można wykorzystać – zabawa rozwijająca kreatywne myślenie.

Dziecko ma przed sobą kilka przedmiotów i ma za zadanie wymyśleć , co z tych przedmiotów można zrobić, jak je przerobić i ponownie wykorzystać. Proponowane przedmioty to: słoik, rolka po ręczniku papierowym, pudełko po butach, kubek po jogurcie, kilka plastikowych nakrętek od butelek. Przykładowe pomysły: ze słoika można zrobić wazon, świecznik, osłonkę na małą doniczkę, pojemnik na kredki i ołówki, pojemnik na śrubki; z rolki po ręczniku papierowym można zrobić ozdobną latarnię morską, szpulkę na sznurek, stojak do bransoletek, lunetę, kukiełkę, samolot; z pudełka po butach można zrobić skrzynię na skarby, opakowanie na prezent, domek dla kota, pudełko na drobne zabawki, ramkę do zdjęć; z kubka po jogurcie można zrobić instrument muzyczny (np. grzechotkę), wazon, pojemnik na sadzonki; z nakrętek do butelek można zrobić kapsle do gry, warcaby, pionki do gry planszowej, korale, grzechotkę.

  • Jaki to dźwięk? – zabawy słuchowe.

Dziecko ogląda przedmioty zgromadzone na podłodze. Mogą to być : tekturowe pudełko. plastikowa i szklana butelka, gazeta, metalowa puszka , kubek po jogurcie i inne Potem rodzic zasłania dziecku oczy i uderza drewnianym patyczkiem w przedmioty. Dziecko odgaduje nazwę uderzonego przedmiotu. Określa też kolor pojemnika, do którego wrzuciłby ten odpad.

 

  • Propozycja pracy plastycznej

Wazon ze słoika – Dziecko ozdabia słoik, tworząc z niego kolorowy wazon. Słoik oblepia plasteliną, rozcierając ją w ten sposób, aby powstała cienka warstwa. Następnie otacza słoik w wybranych miejscach kolorową, grubą włóczką lub sznurkiem jutowym. Do włóczki przykleja kolorowe konfetti (które można samodzielnie zrobić za pomocą dziurkacza), w plastelinę wciska koraliki, piórka.

Bukiet do wazonu – wykonanie kwiatów z plastikowej rurki do napojów i papieru. Dziecko rysuje na kartkach kolorowe kwiaty, wycina je i za pomocą taśmy klejącej przytwierdza do plastikowych rurek do napojów. Gotowe kwiaty wkłada do wcześniej wykonanych wazonów ze słoików.

  • Spacer badacza – prowadzenie i dokumentowanie obserwacji podczas spaceru.

Dziecko otrzymuje kartkę i ołówek. Jeśli podczas spaceru zobaczy śmieć na chodniku lub trawniku, rysuje na swojej kartce kreskę. Po powrocie liczy kreski i stara się wyciągnąć wnioski z obserwacji.

 

Zabawa – taniec https://youtu.be/pxtmP2hRdPo

Dzisiaj zapraszam was do wykonania następujących kart pracy ( książka „Dzieciaki w akcji” cz.3):

  • 5-latki str.41 - 44

Informacja do zadania ze str.42
Jak nazywa się osoba, która zajmuje się ładowaniem pojemników na śmieciarkę? Jeżeli pojawi się nazwa „śmieciarz”, to jest okazja do zwrócenia uwagi, że nie jest to właściwa nazwa. Ta osoba to ładowacz. Dlaczego tak się nazywa? ( wypowiedzi dzieci) Czasami do obsługi śmieciarki jest potrzebnych więcej osób, np. ładowacz prawoskrzydłowy i lewoskrzydłowy (jak w piłce nożnej) oraz ustawiacz śmietników.

Informacja do zadania ze str.44najpierw rysujemy drogę palcem.

  • 6-latki str.62, 63, 65.

Wyjaśnienie do zadania 2 ze str.63.
Rodzic kroi cytrynę i wyciska z niej sok do kubeczka. Dziecko próbuje odrobinę soku z cytryny, określa jej smak. Rodzic informuje, ze deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny. Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie). Roślina podlewana wodą z sokiem cytryny żółknie i więdnie.
Życzę owocnej pracy . Do jutra !

p. Ania

29.03

Drogie Słoneczka! Witam was serdecznie w poniedziałek.

 

1. W piątek poznaliśmy literkę „f” - małą i wielką , drukowaną i pisaną.

Nie mogliśmy wykonać zadań z książek, bo zanieśliście je do domu. Zrobimy to dzisiaj.

Ale najpierw posłuchajcie wierszyka (poproście kogoś dorosłego, aby Wam go przeczytał).

 

Anna Edyk-Psut

F jak foka

Kupiła foczka suknię z falbanką

I fioletowe, fikuśne wdzianko.

W nowej fryzurze i fatałaszkach

Poszła na festyn, by zjeść fistaszka.

Tam fundowano różne frykasy:

Fasolę, figi, flaczki, kiełbasy.

Faworki oraz z flądry filety...

A foczka zjadła wszystko, niestety.

Finał obżarstwa wyjawić muszę

– Na futrze frędzle i chory brzuszek.

Poproście rodziców , aby wyjaśnili

Wam niezrozumiałe wyrazy i

zwroty:

np. fikuśne wdzianko, fatałaszki.

 

Odpowiedzcie na pytania:

Kto był głównym bohaterem wiersza?

Czego najadła się foka?

Jaki był finał obżarstwa?

 

Jakie wyrazy zaczynające się głoską

„f” występowały w wierszu?

Wymyśl trzy nowe wyrazy na głoskę „f”.

 

2. Ćwiczenie słuchu fonemowego - Wypowiedz głośno głoskę „w” i głoskę „f”- przyłóż dłoń do szyi w okolicy krtani w trakcie wypowiadania głosek . Co czujesz?

(gdy dziecko wypowiada głoskę „w” wyczuwa drgania). - W których wyrazach słyszysz głoskę f? ( rodzice wolno czytają wyrazy ).

Jeżeli usłyszysz „F” zrób przysiad .

farba, wrona, wazon, flaga, fartuch, wapno, walizka, flądra, fajny, wesoły, fabryka, walizka, fotel, czerwony, fryzjer, wiadro, karafka, dwa, kilof, tramwaj.

 

3. Otwórzcie książkę „Dzieciaki w akcji” cz. 3:

5-laki na stronie 63, 6-latki na stronie 52.

Opisz wygląd litery f, F ( postać drukowana).

Z czym Ci się kojarzy?

Jakie inne litery Ci przypomina?

Narysuj literę „f, F” ( postać pisana ) w powietrzu , na dywanie.

 

4.Wykonaj zadania z kart pracy:

5-latki str. 63:

Na karcie pracy narysuj po śladzie fokę i fasolę oraz otocz pętlami wszystkie litery „f”, które

widzisz na ilustracji. Potem narysuj obrazek , którego nazwa zaczyna się „f”.

Dokonaj samooceny ( jak oceniasz wykonanie zadania) – zakreśl buzię z odpowiednią minką.

 

6-latki str.52 -53:

pokoloruj miejsce głoski „f” w wyrazach, wyszukaj „f” w rozsypance, uzupełnij brakujące litery w wyrazach,

narysuj prom kosmiczny po śladzie, pisz małą i wielką literę „f” po śladzie (pamiętaj, zaczynasz rysować , pisać od kropki, kierunek pisania wyznacza strzałka )

 

 

5. Po relaksie zapraszam do wykonania następujących kart pracy :

5-latki ostatnia strona książki-72 ( rysowanie wzorów po śladzie)

6-latki - strona 54-55 (jeżeli nie potrafisz przeczytać tekstu poproś o pomoc rodziców)

Dokonaj samooceny - zakreśl buzię z odpowiednią minką)

 

•Propozycje zabaw na dziś

Zabawa „Gorące wyrazy”

zabawa z piłką.

Tłumaczymy dziecku reguły zabawy:

rzucamy dziecku piłkę mówiąc różne wyrazy.

Dziecko odrzuca nam piłkę;

nie może złapać piłki , gdy usłyszy wyraz

zaczynający się głoską „F”. Gdy popełni błąd

daje fant, który wykupuje wykonując różne zadania ruchowe

np. 10 przysiadów, 10 pompek, itp.

•Boogie-woogie –zabawa ruchowa przy piosence, utrwalenie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony.

 

https://youtu.be/2lanF2zOpks

 

Na dzisiaj to już wszystko. Życzę miłej pracy. Do jutra - p. Ania

19.03

Dzień dobry , kochane Słoneczka ! Jaki będzie temat naszego dzisiejszego zajęcia, dowiecie się , gdy rozwiążecie zagadkę.

 

1.Zagadka  

Z początku bywają włochate, potem niezdarne i sztywne

Az wreszcie- czy to nie dziwne?- jak fruwające są kwiaty   (motyl)

(informacje do przekazania dziecku ) Obecnie na świecie żyje około 150 tysięcy gatunków motyli – występują na wszystkich kontynentach, oprócz Antarktydy. W Polsce żyje ponad 3 tys. gatunków  motyli. Motyle dzielą się na dzienne  i nocne, czyli ćmy. Niestety, motyle żyją bardzo krótko .Takie zwykłe, które mamy w Polsce, w dorosłym stadium (jak są już dorosłe) żyją od jednego tygodnia do 2, maksymalnie 3 , czyli od 7 - miu do 21 dni. Są też takie motyle ,które żyją tylko  2-3 dni , np. pawica.

 

2.Obejrzyjcie uważnie krótką prezentację pt. „Najpiękniejsze motyle Polski”

https://www.edukator.pl/presentation/show/?uid=5f66a897a81131d5f34683311dbf23d83615b6e0

Jakie nazwy motyli zapamiętaliście? Który z motyli podobał Wam się najbardziej i dlaczego?

Ćwiczenia ruchowo-graficzne : Narysuj  w powietrzu obiema rękami sylwetę motyla, na dywanie, na plecach mamy lub taty

 

3.Przerywnik ruchowy

  • Wzrost roślinki – ćwiczenie z przyjmowaniem postawy wyprostnej. Dziecko stoi wyprostowane,  ze ściągniętym łopatkami. Na głowie kładzie woreczek, książkę ….. Wykonuje przysiad, a następnie wolno się podnosi. Ćwiczenie powtarza kilka razy.

  • Gąsieniczki – ćwiczenie stóp. Dziecko przesuwa pięty do przodu z jednoczesnym podkurczeniem palców,  a następnie wyprostowaniem ich. Po przejściu około metrowego odcinka rodzic daje dziecku np. apaszkę , woreczek. Dziecko  stara się złapać  palcami stopy woreczek i jedną nogą podnieść go do góry. Po udanej próbie następuje zmiana stopy.

 

4.Posłuchajcie  wiersza D. Gellnerowej p.t. „Gąsienica –tajemnica”.

Idzie ścieżką gąsienica, kolorowa tajemnica.

Krótkich nóżek mnóstwo ma... Jedną robi nam „pa, pa, pa!”.

Do widzenia! Do widzenia! Czary – mary – Już mnie nie ma!

 Nitką się owinę cała i przez zimę będę spała!

Gdy ochłodzi się na dworze, będę spała jak w śpiworze.

Już się niby nic nie dzieje. Kokon się na wietrze chwieje...

 Gąsienica w środku śpi i zamknęła wszystkie drzwi.

A na wiosnę – patrzcie teraz! Ktoś w kokonie drzwi otwiera!

Macha do nas skrzydełkami... Kto to jest? Powiedzcie sami

 

5.Rozmowa nt. wiersza- wyjaśnienie niezrozumiałych słów.
Pytania: Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak wygląda gąsienica? Jak spędziła zimę? Co stało się na wiosnę? Czy gąsienica zimą i wiosną wyglądała tak samo?

 

6.Obejrzyjcie krótki film pt. „Etapy rozwoju motyla”  

oglądajcie bardzo uważnie  ,po obejrzeniu filmu porozmawiajcie z rodzicami nt. jego treści

 

https://youtu.be/cW47pgAevKM

( informacje do przekazania dzieciom) Najpierw pani motylowa składa maleńkie jaja na liściach krzaczków, kwiatów, w zagłębieniach kory drzew lub w trawie. Jaja mają różne kształty i kolory, w zależności od gatunku motyla. Z jaja wykluwa się gąsienica – larwa motyla. Gąsienica ma robakowaty kształt i może mieć gładką skórkę lub być pokryta włoskami. Gąsienice żywią się listkami, a niektóre z nich korą drzew. Larwy motyla, czyli gąsienice, bardzo dużo jedzą, bo szybko rosną. Po zgromadzeniu zapasów gąsienica tworzy kokon i zmienia się w poczwarkę, z której z kolei powstaje dorosły, piękny motyl. Po wyjściu z kokonu rozprostowuje zwinięte skrzydła(które bardzo szybko przesychają, twardnieje miękki zewnętrzny szkielet) i jest gotowy do lotu.

 

7.Wykonaj zadanie z karty pracy Etapy rozwoju motyla” - wytnij obrazki i ułóż je wg kolejności nazywając poszczególne stadia.

 

8.Wykonaj zadanie z karty pracy - wytnij sylaby i ułóż z nich nazwy motyli ( dzieci starsze)

 

9.Praca plastyczna  „Bibułkowe gąsienice”-

-zgniatanie bibuły ( mogą być kolorowe ,miękkie kartony- prostokąty formatu A4) w kolorowe kule

-podrzucanie i łapanie kul obiema rękami, tylko prawą ręka, tylko lewą ręką , na przemian- w miejscu i w ruchu.

 -przyklejenie  kul na dużym arkuszu szarego  papieru,  dorysowywanie markerami nóżek, głowy, elementów tła np. trawy, kwiatów, liści.

-wymyślanie imienia dla  gąsienicy-próba napisania

 

Na dzisiaj to już wszystko! Do zobaczenia w poniedziałek p. Ania



 

 

18.03

Dzień dobry kochane dzieciaki! Dzisiaj dalszy ciąg kosmicznych wyzwań !

 

1. Zapraszam Was na lekką rozgrzewkę z mamą albo tatą

 

„Kosmiczna gimnastyka”

mamusia/tatuś recytuje wierszyk i pokazuje czynności, które naśladują dzieci.

Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

Prawą nogą wypad w przód

(robimy wykrok prawą nogą)

i rączkami zawiąż but

(udajemy wiązanie buta)

Powrót, przysiad, dwa podskoki

(robimy przysiad i dwa podskoki)

W miejscu bieg i skłon głęboki

(biegniemy chwilę w miejscu i

wykonujemy skłon)

Wymach rączek w tył, do przodu

(wymachujemy rękoma do tyłu i do przodu w skłonie)

I rannego nie czuć chłodu

 

„Kosmiczne wstawanie”– zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe

dziecko kładzie się na podłodze i wstaje z pozycji leżącej bez

podpierania się rękami. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.

 

"Droga mleczna”–zabawa relaksacyjna

dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Mamusia/tatuś mówi tekst masażyku i co należy „namalować” na plecach.

Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

 

 

Była sobie mleczna droga–rysujemy krętą linię

Pełna wielu błyszczących gwiazd–stukamy palcami

Na jednej z planet–rysujemy koło

Ufoludek mieszka, co chude nóżki ma–dwoma palcami rysujemy dwie linie

Ma duże zielone uszy–łaskoczemy uszy

I szyję długą ma-gładzimy szyję

Dwa okrągłe brzuszki–dwoma palcami rysujemy dwa kółka

I śmieje się ha, ha, ha–łaskoczemy brzuszek

 

2.Posłuchajcie wierszyka, a potem porozmawiajcie na jego temat z rodzicami

Czy ktoś widział ufoludki?

Czy kosmita jest malutki?

Czy się śmieje, figle płata

I na Ziemię UFO lata?

Czy na statku ma zwierzaka –

Kosmicznego psa lub ptaka?

Czy w kosmosie, tam gdzie żyje,

Musi zęby myć i szyję?

Czy czasami w kącie stoi,

Gdy niegrzeczny jest i broi?

Jak się z nami porozumie –

Czy w ogóle mówić umie?

O to wszystko go spytacie,

Gdy go kiedyś napotkacie.

 

Jak myślicie, czy ufoludki istnieją? Jaka planetę zamieszkują? Jak zachowałbyś się , gdybyś spotkał ufoludka? Jak  sobie wyobrażasz ufoludka?

3.Zadanie dla ciebie

Narysuj ufoludka , tak jak sobie go wyobrażasz–możesz tez dorysować statek kosmiczny albo, jeśli masz plastelinę

ulep ufoludka z plasteliny. Możesz w pracy wykorzystać guziki, piórka, koraliki, itp. W poniedziałek przynieś swoją

pracę do przedszkola–sfotografujemy ją i wstawimy na stronę internetową.

 

4. Chwila zabawy przy muzyce

 

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

5. A teraz zapraszam do „kosmicznej matematyki”

(dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem cyfr

i znaków działań :

+

-

=

).

Do liczenia możesz wykorzystać palce, kredki , dowolne liczmany.

 

Zadanie 1.

Ziemię odwiedziły ufoludki z planety Tytanii. Ufoludki przyleciały 2-ma pojazdami kosmicznymi . W pierwszym

statku kosmicznym znajdowało się 6 ufoludków, w drugim 4 ufoludki. Ile ufoludków odwiedziło Ziemię ? Jeżeli

potrafisz, to ułóż ustnie ( możesz też napisać) działanie do tego zadania z wykorzystaniem znaków

matematycznych i cyfr.

 

Zadanie 2

Na Ziemię przyleciał statek kosmiczny z ufoludkami na pokładzie-tym razem Ziemian odwiedziły ufoludki

z gwiazdozbioru Andromedy. Najpierw ze statku wysiadły 3 ufoludki. Potem kolejne 3 ufoludki opuściły pokład

swojego statku. A na końcu wyszły ostatnie 2 ufoludki- te najbardziej bojaźliwe . Ile ufoludków przyleciało

na Ziemię? Spróbuj ułożyć ( napisać) odpowiednie działanie.

 

Zadanie 3.

Smutno żegnać się z mieszkańcami Ziemi, którzy okazali się bardzo mili. Ufoludki z planety Tytani- ile ich było,

przypomnijcie (10 )-muszą już wrócić na swoją planetę. Ale cóż to? Na pokład statku weszło tylko 5 ufoludków.

Pozostałe ufoludki postanowiły , że zostają na Ziemi. Ile ufoludków nie odleciało na swoją planetę?

Policz i spróbuj z pomocą rodziców ułożyć, zapisać odpowiednie działanie.

 

Zadanie 4

Ufoludki z Andromedy , a było ich 8 ,również postanowiły zakończyć swoją wizytę na Ziemi. Niestety, 3 ufoludki

spóźniły się i statek kosmiczny odleciał bez nich. Ile ufoludków odleciało na Andromedę? Spróbuj to zapisać

 

Dopasuj odpowiednie działania do odpowiednich zadań

6 + 4 = 10

8 - 3 = 5

10 - 5 = 5

3 + 3 + 2 = 8

 

6. Na zakończenie naszego spotkania

zapraszam was do wysłuchania piosenki o ufoludkach

 

https://youtu.be/qb2jD8S5Ki4

 

 

 

A dla dzieci które lubią matematyczne łamigłówki proponuję rodzinne zabawy

z dominem liczbowym. Ale trochę w innej wersji-urozmaiconej i nieco trudniejszej.

 

1. Dołóż o jedno więcej lub o 1 mniej.

Płytki domina mieszamy i rozdzielamy po równo między uczestników. Leżą odkryte przed graczami. Pierwsza

osoba kładzie dowolną płytkę na środku. Drugi gracz dokłada do niej płytkę tak, aby liczba kropek na stykających się sąsiednich polach płytek była o 1 mniejsza lub o jeden większa. Płytki można dokładać z każdej strony. Gra toczy się do momentu, gdy zostaną ułożone wszystkie płytki domina lub nie można żadnej dołożyć. Wygrywa osoba , która pierwsza pozbędzie się swoich płytek lub zostanie z mniejszą liczbą płytek.

 

2.Rachunki z dominem

Płytki domina mieszamy i układamy odwrócone na stole. Gracze losują po jednej płytce i odwracają. Osoba,

która ma większą sumę kropek na płytce zabiera obie płytki. W przypadku odkrycia płytek o tej samej sumie,

gracze losują następne do rozstrzygnięcia. Gra toczy się do wyczerpania wszystkich płytek. Wygrywa osoba,

która zebrała ich najwięcej.

 

3. Szukamy pary*

Mieszamy płytki domina i rozkładamy zakryte na stole. Pierwsza osoba odkrywa dwie płytki i sprawdza, czy

stanowią one parę, Jeżeli tak, zabiera je. Jeżeli nie, zostawia odkryte. Następny gracz odkrywa dwie kolejne

płytki, Sprawdza , czy wśród wszystkich odkrytych płytek może dobrać pary. Zabiera wszystkie znalezione

pary. Następna osoba odkrywa kolejne dwie płytki i gra toczy się dalej do wyczerpania możliwości zbierania

par. Wygrywa osoba, która, ma więcej par.

 

Wariant 1

-parę stanowią płytki , na których znajduje się łącznie 12 kropek

 

Wariant 2

-parę stanowią płytki, na których są takie same sumy kropek

 

4.Dopełnij do sześciu

Płytki domina mieszamy i rozdzielamy po równo między uczestników. Leżą odkryte przed graczami. Pierwsza

osoba kładzie dowolną płytkę na środku. Drugi gracz dokłada do niej płytkę tak, aby suma kropek na

stykających się polach sąsiednich płytek była równa 6. Płytki można dokładać z każdej strony. Gra toczy się

do momentu, gdy zostaną ułożone wszystkie płytki domina lub nie można już żadnej dołożyć. Wygrywa

osoba , która pierwsza pozbędzie się wszystkich płytek lub zostanie z mniejszą liczbą płytek.

 

*bardzo trudne

 

oraz jak zawsze zamieszczam kilka kart pracy do wykonania.

 

Życzę miłej zabawy! Pozdrawiam - p. Ania

 

 

 

17.03.21

Dzień dobry, kochane Słoneczka!


1.Wczoraj rozmawialiśmy o kosmosie - oglądaliśmy film o układzie słonecznym ,śpiewaliśmy piosenkę. Kto uważnie
słuchał , to dowiedział się wielu interesujących rzeczy o kosmosie i planetach. Jeżeli macie ochotę ,to możecie
utrwalić swoje wiadomości jeszcze raz oglądając film.


https://youtu.be/7RiOkT1ggVI


https://youtu.be/yxVMhKt-cvI


2. A teraz przedstawiam Wam propozycje kilka „kosmicznych zabaw”. Zaproście do zabawy swoich rodziców.
• W stronę gwiazd- start rakiety – ćwiczenia rozciągające. Maszerujemy po obwodzie koła przy dźwiękach
rytmicznej muzyki, na hasło: Start rakiety! kucamy, łączymy wyciągnięte ręce nad głową, powoli wstajemy,
wspinamy się na palce, rozciągając całe ciało.
• Planeta krąży – ćwiczenia mięśni nóg i brzucha. Siedzimy na podłodze opierając się z tyłu na dłoniach,
podajemy sobie piłkę w parach , chwytając ją tylko nogami. Uważamy , aby piłka nie upadła na podłogę.
• Czarna dziura – . Biegamy przy dowolnej skocznej muzyce lub dźwiękach instrumentu, trzymając się za ręce
w parach. Na hasło: Dziura ! Jedna osoba w parze robi klęk podparty, a druga przechodzi pod nią.
• Błyszczące gwiazdy – ćwiczenia relaksacyjne. Kładziemy się na plecach w dość dużej odległości od siebie,
unosimy w górę wyprostowane nogi i ręce i następnie, na hasło: Gwiazdy błyszczą powoli opuszczamy je
rozłożone szeroko, do pozycji przypominającej gwiazdę. Przez chwilę odpoczywamy w tej pozycji
i powtarzamy ćwiczenie.


3. Zapraszam was do rozwiązania quizu wiedzy o kosmosie „Prawda czy fałsz” (jeżeli zdanie jest prawdziwe to
mówimy prawda , jeżeli nie to mówimy fałsz i podajemy poprawne informacje)
-Kosmos składa się z miliardów galaktyk
-Słońce krąży wokół Ziemi
-Najcieplejszą planetą jest planeta Wenus
-Ziemia jest trzecią planetą Układu Słonecznego
-Uran jest nazywany „czerwoną planetą”
-planetą , która jest najdalej położona od Słońca jest Merkury
-wokół Słońca krąży 8 planet
-pierścienie Saturna są ze złota
-Ziemia należy do galaktyki , która nazywa się Leśna Droga
-Słońce jest gwiazdą najbliższą Ziemi
-najbliższymi sąsiadami Ziemi są Wenus i Mars


4.Budujemy rakietę
Temat: „Rakieta kosmiczna” – wykonanie pracy przestrzennej z surowców wtórnych..
Pomoce: butelka plastikowa 1,5 l. i dwie rolki po papierze toaletowym dla każdego dziecka, taśma klejąca, plastelina,
kolorowy papier samoprzylepny, folia aluminiowa,
• ,Rozmowa nt. Jakim pojazdem możemy polecieć w kosmos? - z czego możemy zbudować rakietę kosmiczną?
Oglądanie opakowań po różnych produktach.• Omówienie z czego są zrobione (plastik, papier) oraz w jaki sposób łączyć poszczególne elementy (klej,
taśma klejąca, plastelina).
• „Budujemy rakietę” – sposób wykonania: Przymocowanie taśmą klejącą do butelki rolek po papierze
toaletowym. które można owinąć folią aluminiową. Wycięcie i przyklejenie z papieru samoprzylepnego
okien, drzwi. Wykonanie czubka z papieru i umocowanie za pomocą plasteliny do korka butelki. Wykonanie
drobnych elementów np. świateł z plasteliny.

 

5.Naucz ufoludka – zabawa pantomimiczna, wdrażająca do stosowania zdrowych nawyków higienicznych i dbania
o czystość.
Zabawa w parach. Jedna osoba pokazuje za pomocą gestów wybraną czynność higieniczną, druga to ufoludek,
który musi odgadnąć, nazwać i powtórzyć czynność (kąpanie się, mycie zębów, głowy, rąk, czesanie się, czyszczenie
uszu, obcinanie paznokci, zakładanie ubrania, wycieranie nosa, pranie, wycieranie kurzu, zamiatanie).

 

6. A teraz Wasi rodzice przeczytają wam opowiadanie pt. „Sen Adasia” Słuchajcie uważnie.
Mały Adaś lubi wieczorem oglądać niebo. Przed zaśnięciem patrzy w okno i podziwia świecące na
ciemnym niebie gwiazdy. Pewnego wieczoru bardzo długo nie mógł zasnąć. Zamknął oczy i wydawało mu
się, że wyrusza w daleką podróż. Uniósł się w powietrze i zobaczył z góry naszą planetę Ziemię. Podziwiał
błękitne wody mórz i oceanów, białe plamy śniegu i lodu. Ale najbardziej podobały mu się miejsca zielone.
Były to łąki i lasy. Łąka, po której chodził wyglądała zupełnie inaczej niż ta widziana z wysokości. Adaś
przyglądał się wszystkiemu co jest wokół. Nagle zobaczył chłopca, który tak jak on potrafił latać. To od
niego dowiedział się, że Ziemia jest jedyną znaną nam planetą zamieszkałą przez istoty żywe. Na Ziemi jest
woda i powietrze, a tego potrzebują do życia ludzie, zwierzęta i rośliny. Jest jeszcze coś, dzięki czemu
istnieje życie na Ziemi. To Słońce - ogromna gwiazda, która daje Ziemi ciepło i światło. Ziemia krąży
wokół Słońca. Kiedy nasza część Ziemi odwraca się do Słońca - mamy dzień. Kiedy odwraca się tyłem do
Słońca - mamy noc. Adaś dowiedział się też, że wokół Słońca krąży osiem planet: Merkury, Wenus, Ziemia,
Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun. Słońce i wszystkie obiekty, które wokół niego krążą tworzą Układ
Słoneczny. Adaś bardzo chciał się dowiedzieć kto mieszka na innych planetach. Często w nocy widział
Księżyc. Zastanawiał się jak wyglądają jego mieszkańcy. Okazało się, że Księżyc jest najbliższym sąsiadem
Ziemi, ale na Księżycu nie ma wody ani powietrza. Nie mogą więc tam żyć istoty podobne do człowieka.
Chyba, że... Nagle Adaś otworzył oczy i zobaczył, że jest w swoim pokoju, a przez okno wpada światło
Księżyca. Kim był ten tajemniczy chłopiec i dlaczego nie ma go tutaj? Adaś poczuł, że jest bardzo senny.
Do pokoju weszła mama, przykryła go mięciutką kołderką i powiedziała: "kolorowych snów". Adaś chciał
jej opowiedzieć o spotkaniu z nowym kolegą i o tym wszystkim czego się od niego dowiedział. Ale sen
przyszedł tak nagle, że Adaś zdążył tylko wyszeptać: "jutro ci wszystko opowiem mamo"...
• Rozmowa na temat opowiadania.
• „Mój sen” – opowiadanie twórcze dzieci. Dzieci opowiadają swoje sny lub co chciałyby, żeby im się
przyśniło.

 

7. Na zakończenie proponuję Wam kilka kolorowanek i kart pracy do wykonania

 

Pozdrawiam – p. Ania